Nem tudsz végigaludni egy éjszakát a merev nyakad vagy vállad miatt? Tégy ellene, mert magától nem múlik el!

2020 augusztus 06 - Meggyógyulnék szerkesztő

nyakfajas_1.jpg

A vállövünk és a gerincünk nyaki szakasza rendkívül összetett rendszer, sok csont, összetett ízület, ínszalag és izom összessége. Ez a terület testünk legsokoldalúbban mozgatható, ugyanakkor legérzékenyebb része. Éppen ezért könnyen megerőltethetjük, könnyen jelentkezhet itt fájdalom, rövidebb-hosszabb ideig tartó probléma.

Okok

A nyak és váll szakaszán jelentkező problémáknak számos különböző gyökerű oka lehet. És mivel a megelőzés és a kezelés kulcsa, hogy megértsük ezeket, és változtassunk életmódunkon, érdemes végiggondolni az idevezető lépéseket.

  • Természetesen több különböző testi oka lehet a nyak- és vállfájdalomnak, de mielőtt ezekre rátérnénk, érdemes egy kitérőt tenni a belső stabilitásunk irányába is! Ugyanis a testnek éppen ezen a területén jelentkezik leggyakrabban a szorongás és a belső feszültség fájdalomként. Vagyis ha ilyesmit érzékelünk, el kell gondolkoznunk azon, hogy jól kezeljük-e a problémáinkat, képesek vagyunk-e néha kikapcsolni, a nehézségeink mellett van-e életünknek olyan területe, amelyben örömet találunk. Ha úgy érezzük, hogy túl sok a stressz az életünkben, és nincs igazán időnk arra, hogy ezektől védve felszabadultan élvezzük tevékenységeinket, érdemes lehet segítséget kérni! Az óvatos testmozgás mellett hasznos lehet relaxációs gyakorlatokat is végezni: légzéssel, meditációval oldani a feszültséget!

 

  • A fájdalom másik banális és szinte népbetegségszerű gyakori oka a rossz tartás. A folyamatosan lehajtott fejtől, a felhúzott vagy előreeső vállaktól, a behúzott nyaktól kötötté és feszessé válnak az izmok, és ez túlterheli a nyaki csigolyákat. Ráadásul a váll és a nyak szorosan összefüggenek: az egyik rossz tartása a másikban is fájdalmat okoz.

De mi az oka a rossz tartásnak? Például, hogy egész nap bámuljuk a rosszul elhelyezett képernyőket, a mobilunkat. Ez utóbbi miatt egyre gyakoribb ez a fajta fájdalom a fiatalok körében is! A kezünkben tartott mobiltelefon folyamatos nézése közben a fejünk előretolódik, a nyaki gerincszakasz legalsó csigolyája erősen kiemelkedik a hát síkjából, és sérülékennyé válik. Testünk védekezésképp puha kötőszövetet halmoz fel a csigolya körül, ettől egy púp alakulhat ki a nyakon.

Egy idő után a fájdalom akkor is jelentkezik, amikor éppen nem terheljük a nyakat vagy a vállat, például alvás közben is. A feszes izmok ilyenkor sem lazulnak el, és az, hogy hosszabb ideig nem mozdulunk, fájdalmat okoz. Végül egy ördögi kör alakul ki: hiszen ha nem tudjuk éjjel kipihenni magunkat, még feszültebbek leszünk napközben.

A rossz tartás következtében kialakult testi elváltozások miatt az idegek nyomás alá kerülnek, ezt érezzük úgy, hogy becsípődött az ideg. Ez a jelenség valójában a neuropátiának, vagyis az idegbántalomnak egy speciális fajtája. Ha a nyak vagy a váll területén alakul ki ilyen nyomás, leggyakrabban a karunkban érzünk bizsergést, jellemzően hajnalban. Romlanak a reflexeink, kezünk ügyetlenné válik, alkarunk izmai elgyengülnek.

  • Elképzelhető az is, hogy hasonló tünetek alakulnak ki egy-egy hirtelen, erős, rossz mozdulattól, bemelegítés nélkül végzett megerőltető edzéstől. A rendszeresen, sokáig ismételt mozdulatok is idevezethetnek (például a szobafestés, különösen a magasabb területek festése ilyen lehet). De akár a rossz izomegyensúly is okozhatja. Azoknál, akik sokat erősítenek, gyakran előfordul, hogy első vállizmaik és mellizmuk rendkívül erős, viszont a kiegészítő hátsó vállizmok és a hátizmok túl gyengék, ez is okozhat hasonló fájdalmat.
  • Végül, de nem utolsó sorban a vállunk és a nyakunk nagyon érzékeny a hidegre, a huzatra is, és sokszor vírusfertőzések is kiváltják a fájdalmát.

Kezelés

A megerőltetés okozta tünetek jelentkezésekor még elég lehet a pihentetés, illetve a fájdalom kialakulását okozó mozdulatok helyes végzése is. Érdemes lehet ezen kívül még szakember segítségével kidolgozott nyújtó és átmozgató gyakorlatokat végezni óvatosan, akár kezelésképpen is, de később – ha már megszűnt a fájdalom – megelőzésként.

Ha azonban a kezdeti fázisban nem teszünk semmit a fájdalom kezelésére, tovább folytatjuk a rossz gyakorlatot, akkor lassan egész nap észlelhető lesz testhelyzettől függetlenül, és mozgásra sem javul, éjjel pedig erősödik. Ha a tüneteket félvállról vesszük, a tartós nyomás egy idő után visszafordíthatatlanul károsíthatja az idegrostokat. A nyomás és a kopás súlyosabb esetben gyulladáshoz is vezethet. Begyulladhatnak a váll ízületei mentén található kicsi, folyadékkal töltött zsákszerű tömlők, melyek feladata az volna, hogy párnaként csökkentsék a csontok és a rajtuk fekvő lágyrészek közötti súrlódást. Ha még erősebb a megterhelés, vagy nem pihenünk, a vállban található ínhüvelyek is begyulladhatnak majd a gyulladás egyre nagyobb területre, például az ízületekre is kiterjedhet.

Sokan, akik eljutnak idáig, teljesen kerülni kezdik a mozgást leginkább a fájdalom miatt. Ezzel azonban csak súlyosbítják a helyzetet: az ízület körüli lágyrészek megkeményednek és bemerevednek, amely még nagyobb fájdalomhoz vezet. Végül a kar felemelése, a fésülködés vagy a felöltözés is kínszenvedéssé válik. Vagyis a pihentetés nem egyenlő a teljes mozdulatlansággal: a fájdalmat kiváltó tevékenységet ne végezzük, de könnyű gyakorlatokat: átmozgatást, nyújtást igenis szabad!

Ahhoz, hogy az óvatos tornát megkezdhessük, szükség lehet fájdalomcsillapításra is. 

Hirdetés

Mit ajánlunk?

A Milgamma® N lágy kapszulát, mely benfotiamint (zsíroldékony B1 vitamin), B6- és B12-vitamint tartalmazó gyógyszer. Ajánlott az idegkárosodások, fájdalmas izomfeszülések, nyaki gerincoszlop szindróma kezelésére. Laktóz- és gluténmentes. Vény nélkül kapható a patikákban.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

 

(MilgammaN_MBlog2020.08.06.)

Ha a tünetek tartósan fennállnak, néhány napon belül nem javulnak, mindenképpen orvoshoz kell fordulni, mivel a fájdalom okai nagyon is szerteágazóak lehetnek!

Mit tehetünk a megelőzés érdekében?

  • Mielőtt az első tünetek kialakulnak, már építsünk be nyakat, vállat átmozgató gyakorlatokat a napi rutinunkba, erősítsük meg az izmainkat.
  • Tanuljunk meg lazítani fizikai és lelki értelemben is.
  • Az elgémberedett testrészeket meleg zuhannyal oldjuk, gyengéden masszírozzuk át.
  • Fontos a munkaeszközeink ergonómiája is: a számítógép képernyőjét emeljük szemmagasságba, üljünk nagy labdán, hogy a gerincünk megfelelő pozícióba kerüljön, térdünk legyen merőleges, könyökünk legyen az asztal magasságában.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr2716116432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.