10 dolog, ami segít megőrizni bőröd egészségét, és 10 dolog, ami tönkreteszi

 szepbor.jpg

A bőr szépségére számos tényező hat. Ezek közül az egyik a táplálkozás, de jelentős szerepük van a megfelelő tisztálkodási, ápolási szokásoknak és a hormonoknak is. Szerencsére az első kettőn viszonylag könnyen tudunk változtatni, és ezzel ellensúlyozhatjuk az elkerülhetetlen hormonális változások bőrünkön megjelenő hatásait.

A pattanás, vagy hivatalos nevén az akne valójában a faggyúmirigyek eltömődése miatt felgyűlt baktériumok (propionbacterium acnes) elleni védekezés következtében alakul ki. Ha elzáródott a faggyúmirigy és a baktériumok elkezdenek felszaporodni, ezek ellen a fehérvérsejtek bekebelezéssel védekeznek, és megjelenik a gyulladásokat kísérő piros szín. A pattanás kialakulása tehát függ attól, hogy mennyi faggyút termel a szervezet, és hogy eltömődnek-e a mirigyek. Ezért is nagyon gyakori serdülőkorban a pattanás, mert ekkor a hormonális változások miatt megnő a szervezet faggyútermelése.

A korral járó hormonális változásokon túl sokszor a stressz, az idegesség áll a pattanások hátterében, de utalhat emésztési, keringési problémákra is. És végül, de nem utolsó sorban a helytelen táplálkozási szokásaink miatt alakulhat ki ásványi anyag vagy vitaminhiány a szervezetünkben, illetve lehet, hogy sok olyan ételt eszünk, ami kifejezetten árt a bőrnek. Nem árt odafigyelni a higiéniára is! Nézzük tehát, milyen tápanyagokra van szükségünk, és melyek túlzott bevitelével kell vigyázni, hogy elkerüljük a pattanásokat.

PRO

1. A-vitamin

A bőr egészségére nagy hatással lehet a szervezet jó A-vitamin, vagy más néven retinol ellátottsága. E hatóanyag csökkentheti a mirigyek faggyútermelését, a mitesszerek kialakulását és a gyulladást, e mellett fontos szerepet játszik a sejtek megújulásában is. Elővitaminja, a ẞ-karotin megtalálható a sárgarépában, sárgadinnyében, de az édesburgonyában is. Sok A-vitamin van a májban, a tojássárgájában, tengeri halakban, tejtermékekben is. A tejtermékek fogyasztásával érdemes óvatosan bánni, ahogy ezt később bemutatjuk!

2. B-vitaminok

B2-vitamin hiányában kirepedezik a száj széle, kiütések alakulnak ki. A B2-vitamin egyik legjobb forrása a tej, tejtermékek, de ahogy már jeleztük, ezzel óvatosan kell bánni.

B3-vitamin hiányában pellagra alakulhat ki, ami a napfénynek kitett bőrterületek sötét színű elváltozása. Megtalálható a húsfélékben, belsőségekben, barna kenyérben, burgonyában, tojásban.

A B6-vitamin (piridoxin) hiánya a bőr kiszáradásához és gyulladáshoz vezethet.

B8-vitamin hiányában hajhullás jelentkezhet és a bőr pikkelyesen hámlik. Legjobb forrása a tojássárgája, sovány húsok, tej, hüvelyesek, olajos magvak, nyers zöldségek és gyümölcsök.

3. Cink

A cink számos hormonális folyamatban szerepet játszik, és nélkülözhetetlen a sejtek védekező képességének megőrzéséhez. Antibakteriális hatású, így csökkenti a gyulladást, gyorsítja a sebgyógyulást, a hámosodást, és jól hat az ekcémára is.

Hirdetés

Mit ajánlunk?

A vény nélkül kapható laktóz- és gluténmentes Zinkorot tabletta optimális megoldás lehet a cinkpótlásra.

A Zinkorot 25 mg tabletta cink-orotát tartalmú, cinkhiány kezelésére szolgáló, vény nélkül kapható gyógyszer.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

 

(ZinkorotMBlog2020.06.10.)

4. D-vitamin, Omega-3

A D-vitamin – amely márciustól októberig napi negyedórás napozással is megszerezhető – fontos szerepet játszik az immunrendszer működésében, de hatással van a hormonális folyamatokra, a hámsejtek növekedésére, differenciálódásukra is. Forrásai: a tengeri halak, olajos magvak, állati zsírok, tojás, de a zsíros ételek fogyasztását nem szabad túlzásba vinni

5. E-vitamin

Az E-vitamin antioxidáns hatású, hozzájárul a bőr hidratálásához, öregedésének lassításához. Legjobb forrásai: napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva-, kukoricaolaj, búzacsíra és egyéb gabonacsírák, mogyoró, mandula, édes burgonya, húsfélék, máj, tojás.

6. Ásványi anyagok a cinken túl

A cinken kívül kalcium, réz és vas is szükséges a bőr sejtjeinek építéséhez. A bőrünk színét meghatározó melaninhoz az eddig említett ásványi anyagokon túl kobalt, nikkel is szükséges. A köröm és haj megváltozása azonban utalhat a szelén hiányára is.

7. Megfelelő vízbevitel

Nagyon fontos, hogy elég vizet igyunk! Ezzel megőrizzük a bőr hidratáltságát, gyorsítjuk az anyagcserét.

8. Nyers, zöldségek, gyümölcsök

Hasonlóan jó hatással van a bőrre, ha sok nyers gyümölcsöt, zöldséget fogyasztunk, hiszen ezeknek is magas a nedvességtartalma, vagyis hozzájárulnak a hidratáláshoz. Magas a vitamin- és ásványianyag-tartalmuk, vagyis természetes módon vihetjük be a fent említett bőrvédő anyagokat. Végül, de nem utolsó sorban a rostok javítják az emésztést, és ezzel hozzájárulnak ahhoz, hogy a káros anyagok ne halmozódjanak fel a szervezetben.

9. Megfelelő bőrtisztítás

Fordítsunk fokozott figyelmet a megfelelő a bőrápolásra, mossunk gyakran kezet, arcot, minden este távolítsuk el alaposan a sminket. De vigyázni kell, hogy az alapos tisztítás ne szárítsa ki a bőrt, hiszen a normális mennyiségű zsír védelmet biztosít a piszok és a kórokozók ellen. Ha ezt teljesen eltávolítjuk, akkor a kiszáradt bőr is védtelenné válik!

10. Alvás, relaxáció

A megfelelő mennyiségű alvás segít az immunrendszer működésében, amely a bőrünkön is meglátszik. Ez már önmagában is csökkenti a stresszt, de ha még megtanulunk relaxálni is – és nem kell nagyon bonyolult jóga gyakorlatokra gondolni, elég a légzést kontrollálni vagy sétálni egy fél órát a friss levegőn, a természetben – ezzel csökkenthetjük a stressz miatt kialakuló bőrhibákat is!

KONTRA

1. Túl sok szénhidrát, cukor

A magas glikémiás indexű ételek a vércukorszint kiugró emelkedését okozzák, és ezek is felerősítik a gyulladásos folyamatokat, rontják a szervezet védekező képességét. Az inzulin serkenti az androgének (férfi hormonok) elválasztását, melyek viszont túlzott mértékű faggyútermelést idéznek elő (seborrhea), valamint túltermelődnek azok a sejtek, melyek a bőr megvastagodásáért, elszarusodásáért felelősek, ami a faggyúmirigyek elzáródásához vezet.

2. Tejtermékek

Bár még nem teljesen értjük az okát, de azt hogy a túl sok tejtermék-fogyasztás és a pattanások kialakulása között van összefüggés, már bizonyították. Elképzelhető, hogy ezért a tejben található hormonok tehetők felelőssé, de lehet, hogy a tejfehérje, tejcukor emésztése nehéz vagy lehetetlen egyesek szervezete számára. Mivel azonban a tejtermékekben nagyon sok fontos vitamin és ásványi anyag található, ezért a teljes kerülésük helyett, az óvatos és mértékletes fogyasztásuk ajánlott.

3. Fűszeres ételek, alkohol

Nagyon sokan tapasztalják azt is, hogy a túl fűszeres, csípős, sós ételek okoznak náluk pattanásokat, bőrpírt. De az alkoholtól is tapasztalhatunk hasonló tüneteket, mely mögött értágító hatásuk áll. Az alkohol ezenkívül B-vitamin hiányt is okoz, ami hozzájárul a bőr állapotának megváltozásához.

4. Túlzott zsírbevitel

Ahogy a PRO részben bemutattuk a telítetlen zsírok kifejezetten szükségesek a bőr szépségének megőrzéséhez, de a telített zsírokban gazdag étrend felerősíti a gyulladásos folyamatokat, így árthat a bőrnek is.

5. Olajos magvak

Annak ellenére, hogy fent bemutattuk, az olajos magvakban nagyon sok értékes tápanyag van, mégis sokan tapasztalják, hogy a diótól, mogyorótól pattanásosak lesznek. Egyesek érzékenyek a bennük található allergénekre, amelyek náluk gyulladást okoznak. Vannak, akiknél súlyosabb allergiás reakciót válthatnak ki, nekik teljesen kerülniük kell. De azok, akik csak érzékenyek rá, kis mértékben fogyaszthatják. Esetükben hetente egy maréknyi megengedett lehet.

6. Dohányzás

A dohányzás rontja a vérkeringést, ezzel a bőr vitaminellátottságát, megújuló képességét is. A dohányosok bőre száraz, nem képes védekezni a külső hatások ellen. Nagyon gyakori náluk a C-vitaminhiány is, amely nélkül szintén romlik a bőr védekező képessége.

7. Műszálas ruhák

Ha nem szellőzik megfelelően a ruházatunk, akkor pattanások alakulhatnak ki a ruhával fedett területeken: például a háton, a mellkason, a vállon.

8. Ritka hajmosás

A piszkos kézen túl a piszkos haj is árthat a bőrnek, ezért érdemes legalább hetente egyszer-kétszer hajat mosni, és amennyire lehetséges távol tartani a hajat az arcbőrtől.

9. Túl kevés vagy túl sok napozás

A napozással hasonló a helyzet, mint a tisztálkodással: a fényérzékeny emberek kivételével általában jó tesz a bőrnek, ha szabad levegőn vagyunk, napfény éri. De ebből is megárt a túl sok: a leégés veszélyes és káros, a túlzásba vitt napozás szárítja a bőrt.

10. Kapkodó borotválkozás

A férfiak bőrét tönkreteheti, és ezért pattanások alakulhatnak ki náluk, ha borotválkozás előtt nem puhítják fel eléggé a bőrüket. Ezért érdemes a borotvahab felvitele előtt meleg, szappanos vízzel megmosni az arcot, és óvatosan borotválkozni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr3115810330

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása