Tényleg jó a vörösbor a vérszegényeknek?

2016 szeptember 22 - Kontent

 - Vajon kevesebb a vére annak, aki vérszegény?
- Betegség a vérszegénység?
- A vörösbor tényleg jó a vérszegényeknek?
- Ha elvágom az ujjam, és megnyalom, tényleg gyorsabban eláll a vérzés?

2_2.jpg

Egy felnőtt ember testében 5-6 liter vér kering. Íze sós (ezt biztos Ön is tudja, nem kell ehhez vámpírnak lenni, elég, ha elharapta már egyszer a száját). Feladata az, hogy a sejtek felé tápanyagot, hormonokat, oxigént szállítson, és elszállítsa azt, amire már nincs szükség: salakanyagokat, széndioxidot. Fontos szerepe van a szervezet védekezésének fenntartásában, de még a hőháztartás szabályozásában is.

A vér alakos elemekből és vérplazmából áll.

Alakos elemek a vér 45%-át teszik ki:

  • Vörösvérsejt: a 120 napig élő sejtnek az oxigén és a széndioxid szállítása, és a vér vegyhatásának biztosítása a feladata
  • Fehérvérsejtek: ők felelnek a szervezet védekező rendszeréért
  • Vérlemezke: feladata a véralvadás folyamatában van. Bár az emberi nyál sebgyógyító faktort tartalmaz, ami képes a szájban keletkező sebek záródását hamar előidézni - így lehetséges, hogy például a foghúzás sebe gyorsan begyógyul, azonban ez önmagában nem elegendő!

Vérplazma, a fennmaradó 55%:

  • Legnagyobb része víz (90%-a)
  • Találunk benne fehérjéket, véralvadási faktorokat, cukrot, ásványi anyagokat, bilirubint, hormonokat, komplement anyagokat (olyan fehérjék, amelyek képesek átalakulni a falósejteket vonzó anyaggá,, és a vékonyabb membránnal rendelkező baktériumokba be tudnak furakodni, és ki tudják lyukasztani őket) és maradék nitrogént.

3_1.jpg

Akkor beszélünk vérszegénységről, más néven anaemiáról (ejtsd: anémia), ha a vörösvérsejtek száma vagy a hemoglobin (oxigénszállító molekula) koncentrációja csökken. Azaz nem a vér mennyisége kevesebb, hanem a vér összetétele változik meg.

A vérszegénység nem önálló betegség, hanem mindig valaminek a tünete, ezért nagyon fontos, hogy a kiváltó okot kezeljék.

Mi állhat a vérszegénység hátterében?

  • A vashiány a vérszegénység leggyakoribb oka.  A vashiány következtében csökken a vér oxigénszállító elemeinek mennyisége és mérete. A vas felszívódása a bélcsatornából történik, ha ez a felszívódási folyamat sérül, kialakul a vashiány. A menstruáció, terhesség, kamaszkor idején is számolni lehet vashiánnyal, ilyenkor a rendelkezésre álló vas nem feltétlen elégíti ki a szükségleteket. Vegetáriánusok figyelem! A vas mind az állati, mind a növényi eredetű táplálékokban megtalálható, azonban az állati eredetű vas jobban, gyorsabban hasznosítható. Ha Ön mellőzi az állati eredetű tápanyagokat, gondoskodjon a megfelelő vasbevitelről!
  • B12-vitaminhiány, azaz „vészes vérszegénység”. A B12-vitamin hiányában a vérsejtképzés kiindulásául szolgáló csontvelői sejtek a normálisnál ritkábban osztódnak. A vitamin hiánya okozhat még gyomor-bélrendszeri zavarokat, és idegrendszeri zavarokat is. A B12 vitamin teljes mértékben a táplálékkal kerül a szervezetbe, minden állati eredetű ételben megtalálható.

Milyen tünetek utalhatnak vérszegénységre?

Sápadtság, sárgás kötőhártya, fáradékonyság, fázékonyság, gyengeség, csökkent teljesítőképesség, ingerlékenység. Okozhat fülzúgást, álmatlanságot, fejfájást, szédülést és székrekedést is.

4.jpg

Hogyan diagnosztizálják?

  • Egy egyszerű vérvétellel megállapítható, hogy valaki vérszegény-e.

Hogyan előzhető meg?

  • A vashiányos vérszegénység leggyakrabban a helytelen táplálkozásra vezethető vissza! Nagyon fontos a kiegyensúlyozott étrend! Ne feledje, a drasztikus fogyókúra következtében megmozduló mérleg nyelve ideig-óráig boldogságot okozhat Önnek, de szervezete nem lesz hálás!
  • Gyermeket várók és szoptató anyukák! A leggyakrabban a terhesség végére lép fel, hiszen a fejlődő magzat az anyuka tartalékait használja fel és szoptatáskor is gondoskodni kell a megfelelő vasbevitelről. Mindenképp konzultáljon orvosával, mert a tartósan magas vasbevitel csökkenti a cink, a réz és a kalcium hasznosulását, fokozza a fertőzésveszélyt.
  • A minőségi vörösbor nemcsak finom, de ásványi anyagokban is gazdag. Egyre több kutatás mutatja, hogy mértékkel fogyasztva (napi 2dl) csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. Önmagában viszont nem elegendő a vérszegénység megelőzésére sem!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr2011732697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.