Hiánybetegségek, amelyek az idegrendszer működését veszélyeztetik

85341064_l.jpg

Az idegrendszer működésére számos vitamin és ásványi anyag hiánya hathat, de vitathatatlan, hogy a B-vitaminok hiánya a leggyakrabban előforduló idegrendszeri hiánybetegség. A B-vitaminok népes családjából is kiemelkedik a B1-vitamin az idegrendszeri hatásait tekintve.

A B1-vitamin a citromsav-ciklusban játszott szerepe miatt, a cukoranyagcsere szabályozásán és egyes aminosavak (pl. leucin) előállításának befolyásolásán keresztül fejti ki hatását az idegrendszerre. Mivel szükséges az alkohol lebontásához is, alkoholistáknál nagyon gyakori a B1-vitaminhiány, és a következtében kialakuló idegrendszeri betegségek, például a neuropátia, a szellemi leépülés, az emlékezetvesztés és a hangulatzavarok.

A B6-vitamin hiánya is okozhat idegrendszeri panaszokat, például zavart a jelátviteli folyamatokban, mert ez a vitamin szükséges a neurotranszmitterek (pl.: noradrenalin, szerotonin) működéséhez. B1- és a B6-vitamin hiány esetén romlik a végtagokon az érzékelés: hamis ingereket érez a beteg, vagy nem érzi a valódiakat.

A B12-vitamin hiánya is hozzájárulhat a neuropátia kialakulásához, mert nélküle a szervezet nem tudja megfelelően létrehozni az idegszálakat körülvevő és ezeket védő mielinhüvelyeket. Ha a védőburok megsérül, akkor az idegek nem képesek megfelelően eljuttatni az agyba az ingerek üzeneteit. Hiányában vészes vérszegénység alakulhat ki, ami hatással van az agyműködésre is.

A legfontosabb három B-vitamin mellett szerepet játszik az idegrendszeri folyamatokban a B3-, B5-vitamin is, a B-vitaminok közé sorolt kolin és inozit is.

Az idegvédő B-vitaminokon túl az idegrendszernek szüksége van C-vitaminra is, amely hatással lehet a Parkinson-kór előrehaladására, a dopamin-anyagcserében játszott szerepe miatt. Fontos szintén a gyulladás- és vérnyomáscsökkentő hatása, de javítja a vas felszívódását is, mindezzel hozzájárul az agyműködés serkentéséhez, a szellemi leépülés lassításához.

A pszichiátriai betegségek közül a depresszió megelőzésében fontos szerepet tölt be a szervezet megfelelő D-vitamin ellátottsága is. Az E-vitamin segít a gyulladásos folyamatok és az érelmeszesedés megelőzésében, ezzel lassíthatja a szellemi leépülést.

Az ásványi anyagokra ugyancsak igaz, hogy bizonyos mértékben mindegyik szükséges az egészségünkhöz, bár esetükben is előfordulhatnak a túlzott bevitel káros hatásai. Az idegrendszer működése szempontjából kiemelkedő jelentőségű a magnézium szerepe, amely szabályozza a szervezet stresszre adott reakcióját, segít csökkenteni káros hatásait. Szükséges az idegek és izmok közti jelátviteli folyamatokhoz, nélkülözhetetlen az idegi ingerületvezetéshez, így az elektrolit egyensúly megbomlása idegrendszeri zavarokat is okozhat. Ezért kell megfelelő arányban tartani szervezetünkben a kálium-kalcium-magnézium-nátrium-foszfor arányát!

Végül, de nem utolsó sorban ne feledkezzünk meg a vasról sem! Hiszen hiányában romlik az agy vér- és oxigénellátása, romlanak a szellemi képességek.

Hirdetés

Mit ajánlunk?

Milgamma® bevont tabletta

Mindent tud az idegek védelméről.

Benfotiamint és B12-vitamint tartalmazó gyógyszer. Ajánlott az idegkárosodások, idegfájdalmak és reumás panaszok kezelésére. Gluténmentes. Vény nélkül kapható a patikákban.

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

......................................................................................................................................................................

(MilgammaMBlog2020.05.15.)

A fiatal, káros szenvedélyektől mentes, egészséges és kiegyensúlyozottan táplálkozó emberekben általában nem alakul ki hiány a legfontosabb védőanyagokból, de ha a felsorolt jelzők közül akárcsak egyik nem igaz valakire, akkor bizony könnyen létrejöhet valamelyik vitamin- és/vagy ásványi-anyaghiány.

Problémát okozhatnak például a gyomor- és bélbetegségek: ilyenkor többek között romlik a B12-vitamin felszívódása. De a cukorbetegség is rosszul hat a B-vitaminok felszívódására, miközben az igény megnövekszik. Némely káros szenvedély, például dohányzás, alkoholizmus, következtében vagy romlik a felszívódás, vagy megnő a szükséglet. A vegetáriánus életmód pedig B12-vitamin- vagy vashiányhoz vezet.

A terhesség ugyan nem betegség, de ilyenkor minden védőtápanyagból megnő a szervezet igénye, hiszen nemcsak saját magát kell ellátnia, hanem egy fejlődő új életet is.

Sokszor nem a betegség vagy egy bizonyos állapot, hanem a kezelésükre szedett gyógyszerek eredményezik ugyanezt a hatást: például egyes fogamzásgátlók akár 20%-kal is ronthatják a B6-vitamin hasznosulását.

És bizony sokszor még csak betegség, gyógyszerszedés, káros szenvedély vagy rossz táplálkozás sem kell a hiánybetegség kialakulásához, elég csak megöregedni. Az idősebb szervezet mindenképpen kevésbé képes felvenni a védőtápanyagokat, mint a fiatal, ugyanakkor a korral nő a betegségek kockázata és védőtápanyagok igénye is.

Mivel a B-vitaminok vízben oldódnak, szervezetünk nem tudja tárolni és sokszor a felszívódásuk sem elég hatékony. Ezért jó megoldás például a B1-vitamin pótlására a B1-vitamin zsíroldékony formája a benfotiamin.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr8915705458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása