Szeretnéd idén kihagyni az influenzát? – 13 + 1 dolog, ami gyengíti az immunrendszert

 

immunrendszer_kisebb_1.jpg

Mi az oka annak, hogy van olyan kollégád, aki soha egy napot sem mulaszt, miközben te egyik náthából a másikba esel? Mi az oka annak, hogy van, aki csak iszik egy nagy bögre teát, és már nyoma sincs a torokfájásnak, miközben te több napig fel sem bírsz kelni? Ez azt mutatja, mennyire erős vagy gyenge az immunrendszered!

Honnan tudhatod, mielőtt megbetegednél, hogy szervezeted legyengült?

  • Erre utalhat, ha nagyon száraz a bőröd, hajlamos vagy ekcémára, herpeszre. Persze télen a fűtés, és a kinti hideg is szárítja a bőrt, de ha a várható mértéknél rosszabb a helyzet, kezelhetetlen a száraz bőr, állandóan viszket, irritált, akkor ez lehet a legyengült immunrendszer jele.
  • Gyakran fáj a fejed „ok nélkül”.
  • Nagyon fáradékony vagy annak ellenére, hogy nem hajtod túl magad.
  • Ingadozik a súlyod.
  • Emésztési panaszok: gyakori székrekedés, hasmenés.

Mitől gyengül le az immunrendszerünk?

  1. A helytelen táplálkozás előbb-utóbb az immunrendszer gyengeségéhez vezet. Hiszen a testben lejátszódó kémiai folyamatok: például az immunsejtek termeléséhez, aktivizálódásához és hatékony fellépéséhez számos vitamin, ásványi anyag szükséges. Ha az egyoldalú táplálkozás miatt ezek közül valamelyikhez nem jut hozzá a szervezet, akkor az immunrendszer (is) legyengül.
  2. A túlsúly is megzavarhatja a hormonháztartást, gyulladásokhoz vezethet, amelyek lekötik az immunsejteket, és külső támadásokra már nem marad ereje.
  3. A túlzott cukorfogyasztás is korlátozhatja a fehérvérsejtek működését.

Amikor a testet baktériumok, gombák, vírusok vagy más kórokozók támadják meg, a szervezetünk a fehérvérsejtek egy típusát, a fagocitákat küldi a támadás helyszínére. Ezek „felfalják” a betolakodót, így megállítják a terjedését. Működésükhöz pedig nagyon sok C-vitaminra van szükségük, de ha a szervezetben kevés a C-vitamin, ellenben sok a glükózzá alakult cukor, amelynek hasonló a szerkezete, mint a C-vitaminé, akkor az éhes fagociták összekeverik őket. Ez azonban rontja működésüket, és a falósejtekből lassabban ürül ki a cukor: cukorevés után 4-6 órával áll csak helyre az immunrendszerünk. Vagyis fogyassz kevesebb cukrot, de sok friss C-vitaminban gazdag gyümölcsöt, különösen, ha már megfáztál!

  1. A kiszáradt légutak nem képesek meggátolni, hogy a kórokozók a szervezetbe jussanak.
  2. Ha túl kevés folyadékot – elsősorban tiszta vizet – iszol, szintén védtelenebb leszel a kórokozókkal szemben.
  3. A hosszú időn át fennálló, magas szintű stressz is gyengíti az immunrendszert, de ha a stressz rövid ideig tart, és csak néha-néha merül fel, akkor ez még jót is tehet a szervezetednek! Tehát egy kis izgalom serkent, a sok feszültség viszont kimerít!
  4. Így van ez a mozgással is: az is gyengíti az immunrendszert, ha egyáltalán nem mozogsz, de az is, ha nagyon nagy erőfeszítésnek teszed ki a tested hosszú ideig. A versenysport esetén mindenképpen extra vitamin- és ásványianyag-bevitellel kell erősíteni a szervezetet. Ha pedig egyszerűen csak egészségesen szeretnél élni, akkor rendszeresen mozogj, de nem kell az olimpikonok babérjaira törni.
  5. Ha rendszeresen kevesebbet alszol 7-8 óránál.

Összefüggés van az alvás minősége és az immunrendszer működése között; a megfelelő alvás fokozhatja a T-sejtek hatékonyságát, amelyek központi szerepet játszanak a sejtes immunválasz működésében. Van néhány olyan hormon és enzim, amelyek megakadályozzák, hogy az immunsejtek kapcsolódni tudjanak a kórokozókhoz. Ezek közé tartozik többek között a noradrenalin és a prosztaglandin, amelyek szintje alvás közben alacsonyabb. Ezzel összhangban alvás közben a T-sejtek sokkal hatékonyabbak. Tehát – ha nem alszol eleget, akkor immunrendszered nem tud megfelelően működni. Ezek szerint az sem véletlen, hogy amikor betegek vagyunk, semmi másra nem vágyunk, mint alvásra! Ezért – ha elkaptál valamit, ne érezd magad lógósnak, ha lefekszel, és pihensz! Hamarabb meggyógyulsz, és erősebb védekező mechanizmusokkal felvértezve térhetsz vissza a munkába!

  1. A krónikus betegségek is gyengítik az immunrendszert, hiszen az immunsejtek már eleve lekötődtek, nincs ugyanannyi kapacitásuk az újabb támadások kivédésére. Ezért javasolják a cukorbetegeknek az influenzaoltást.
  2. Ha keveset vagy a friss levegőn, akkor nem ér elég napsugárzás, nem jutsz elég D-vitaminhoz, és legyengül az immunrendszered. Így van ez egész télen a mi éghajlatunkon!
  3. A dohányzás sok szempontból gyengíti az immunrendszert: egyrészt sokkal több C-vitaminra van szüksége a dohányosoknak, mint a nem dohányzóknak, vagyis kevesebb jut az immunrendszer táplálására. Közben azonban gyengíti, megbetegíti a légzőszerveket is.
  4. Védtelenebb leszel a fertőző betegségekkel szemben, ha tönkrement a bélrendszered mikroflórája. Ma már egyre több betegséggel hozzák összefüggésbe a bélflóra egészséges egyensúlyának felborulását, ezért nagyon fontos jó állapotának megőrzése vagy helyreállítása. A mikroflóra elszegényedéséhez vezethet például a túlzott cukorfogyasztás, a rostszegény táplálkozás, vagy az antibiotikumok indokolatlan és helytelen szedése.
  5. Terhesség során is megnövekszik a szervezet igénybevétele, vagyis gyengül az ellenálló képessége. Tehát ilyenkor is szükséges növelni a védőtápanyagok bevitelét, és természetesen sokkal több pihenés is szükséges.

+ 1 Idős korban is természetszerűleg gyengül az immunrendszer. A korral előrehaladva egyre nagyobb valószínűséggel alakul ki valamilyen krónikus betegség, de ha ezeket sikerül is elkerülni az ásványi anyagok és vitaminok felszívódása is romlik, vagyis a jó állapot fenntartásához nagyobb mennyiség bevitelére van szükség.

Az immunrendszer öregedésekor csökken az immunsejtek száma, amelyek felismerik és megsemmisítik a rendellenes sejteket. Ennek következtében az idős emberek fokozottan hajlamosak fertőzésekre. Az immunrendszer öregedése megnöveli és súlyosbítja az autoimmun betegségeket is, pl. a rheumatoid arthritiszt vagy a lupuszt. Az immunrendszer öregedése fokozza a szervezet gyulladásszintjét is, ami arterioszklerózishoz, csontritkuláshoz és fokozott rákkockázathoz vezet.

A cinkhiány is nagyon gyakori idős korban. Mint annyi más fontos összetevő, a cink szintje is csökken a korral, és a napi bevitel sem mindig éri el a szükséges mennyiséget, amely 15 mg. A 60 év felettiek 35-45%-a nem jut ehhez hozzá, így a cinkhiány is oka lehet az immunrendszer romlásának. Az idősek immunrendszerét erősítheti a nagy dózisú cinkpótlás. 

 Hirdetés

Mit ajánlunk?

A vény nélkül kapható laktóz- és gluténmentes Zinkorot tabletta optimális megoldás lehet a cinkpótlásra.

A Zinkorot 25 mg tabletta cink-orotát tartalmú, cinkhiány kezelésére szolgáló, vény nélkül kapható gyógyszer.

(ZinkorotMBlog2020.01.24.)

A kockázatokról és a mellékhatásokról olvassa el a betegtájékoztatót, vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

Mit tehetsz tehát, ha idén te szeretnél lenni az, aki nem dől ki, amikor jön a járvány? Egyél friss gyümölcsöt, nyers zöldséget, húst, tejterméket megfelelő arányban. Kerüld a cukros ételeket, az üres kalóriákat pl. a nasikat! Igyál sokat, édesítőszer-mentes italokat. Pihenj, relaxálj, aludj, ne hajtsd magad túl feleslegesen, tanuld meg elengedni azt, amin nem tudsz változtatni. Tedd le a cigit! Mozogj rendszeresen, ha versenyszerűen teszed, akkor pótold a megnövekedett vitamin- és ásványi anyagszükségletedet. Tedd ugyanezt, ha krónikus betegségben szenvedsz, esetleg terhes vagy, és ha úgy érzed, hogy kiegyensúlyozott táplálkozás mellett sem jutsz elég tápanyaghoz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr315432862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása