Tarts be 3 egyszerű szabályt, és őrizd meg a vércukorszinted egyensúlyát…

47254927_l.jpg

Amikor szénhidrátot fogyasztunk, megemelkedik a vércukorszintünk. Ha nem eszünk, vagy sokat mozgunk, dolgozunk – akár szellemi munkát is – csökken a vércukorszintünk.

Mi a vércukorszint?

A szervezet energia-háztartásának kulcsa a glükóz, magyarul a szőlőcukor. Ez szénhidrátot tartalmazó táplálékok emésztése során keletkezik a bélben, majd bekerül a véráramba. Vércukorszintnek az egy liter vérben található glükóz mennyiségét nevezzük.

Ahhoz, hogy a véráramban keringő glükózt a sejtek képesek legyenek felvenni, inzulinra van szükség. Normális esetben a táplálékkal bevitt szénhidrát feldolgozásához a szervezet megfelelő mennyiségű inzulint küld. A sejtek felveszik a cukrot, és a véráramban gyorsan csökken a vércukor szintje.

Ha időnként túlzottan megemelkedik vércukor-szinted egy-egy falási roham után, egészséges embereknél ez nem tragédia. Viszont ha ez rendszeres, akkor a hasnyálmirigy inzulintermelő sejtjei kimerülnek. Ez vezet a 2-es típusú cukorbetegséghez. Az az ideális, ha vércukorszintünk viszonylag stabil, nem nagyon ingadozik a szélsőségek között.

A normális vércukorszint éhgyomri állapotban (a reggeli első evés előtt) 3,5-6 mmol/l közötti érték, étkezés után a vércukorszint átmenetileg megemelkedik, de egészséges egyénben két órával az étkezés után nem haladja meg a 7,8 mmol/l-t.

Ha vércukorszintünk magasabb, mint a normális, az arra utalhat, hogy a 2-es típusú cukorbetegség már kialakult vagy kialakulóban van. Sajnos azonban ez még évekig nem okoz igazán egyértelmű panaszokat, ezért a cukorbetegség sokszor csak akkor derül ki, amikor a kórkép már teljesen kialakult, évek óta fennáll, sőt sokszor már szövődményei is vannak.

A vércukorszint egyensúlyának fenntartása

A vércukorszint egyensúlyának fenntartásához, az elhízás és a cukorbetegség elkerüléséhez a szénhidrát-fogyasztás és a mozgás között kell összhangot teremtenünk. Ezt három szempont figyelembevételével érhetjük el

  1. Napi szénhidrát-beviteli mennyiség

Fontos betartanunk a napi szénhidrát-beviteli mennyiséget, ami egészséges embereknél 4-6 g/testsúlykilogramm, vagyis 60 kg esetén 240-360 g. A cukorbetegek napi javasolt szénhidrát-beviteli mennyiségét az orvos egyénileg állapítja meg, de jellemzően nőknél naponta 140-180 g, férfiaknál 160-200 g között mozog.

Az egészséges emberek szükséglete is sok mindentől függhet. Függ például a fizikai aktivitásunktól, testsúlyunkkal kapcsolatos célunktól (pl. fogyás), nemünktől, korunktól. Ha tudatosan szeretnénk napi szénhidrát-bevitelünket beállítani, akkor használjunk kalkulátorokat, ahol megadhatjuk nemünket, korunkat, súlyunkat, célunkat, és táplálékaink mellett naplózhatjuk aktivitásunkat is. A legegyszerűbben a mozgással korrigálhatjuk az eredményt: ha becsúszott egy süti, irány a park, fuss vagy sétálj néhány percet.

  1. Egyenletes elosztás

A második szempont az egyenletes elosztás. A napi mennyiséget ugyanis nem egyszerre kell megenni, hanem 5-6 alkalomra elosztva. Ezt egészséges embereknek is érdemes betartani, de cukorbetegeknek egyenesen kötelező! Nekik reggelire 25-30 g, ebédre 50-60 g, vacsorára 40-45 g, köztes étkezésekre 10-20 g ajánlanak.

  1. Felszívódási sebesség

Végül, de nem utolsó sorban az egyes táplálékok glikémiás indexére (GI) is figyelni kell. A tudatos táplálkozáshoz tudnunk kell, hogy az adott élelmiszerben ténylegesen mennyi szénhidrát van. Ezzel, és nem az étel bruttó súlyával kell számolnunk, emellett figyelembe kell vennünk, hogy az adott szénhidrát mennyire gyorsan szívódik fel. A leggyorsabban felszívódó cukor a glükóz, vagyis a szőlőcukor, glikémiás indexe: 100. A többi szénhidrát vércukoremelő képességét ehhez viszonyítjuk. 55-ös GI alatt alacsonynak, 55-69 között közepesnek, 70-100 között magasnak számít egy táplálék glikémiás indexe.

A szénhidrátok közé tartoznak a cukrok (glükóz, fruktóz, szacharóz), a keményítő és a cellulóz, vagyis a rostok. A rost formájában előforduló szénhidrátok a szervezet számára szinte egyáltalán nem hasznosíthatók, csökkentik a többi szénhidrát felszívódásának sebességét, jóllakottság-érzést okoznak, és növelik a táplálékok áthaladási idejét. Vagyis míg általában a fogyókúrázóknak és cukorbetegeknek nagyon oda kell figyelniük, hogy ne lépjék túl az ajánlott szénhidrát-beviteli mennyiséget, ez alól a rostok kivételek. Nyers és ízesítetlen zöldséget tehát szabad nagyobb mennyiségben enni! Ezzel ugyanis nemcsak értékes vitaminokhoz és ásványi anyagokhoz juthatunk, hanem még a fogyókúránkat is segíthetjük. Cukorbetegeknek egyáltalán nem szabad finomított cukrot, szőlőcukrot, mézet és az ezeket tartalmazó ételeket, italokat fogyasztaniuk.

Hirdetés

Mit ajánlunk?

A Multivitamin cinkkel és krómmal étrend-kiegészítőt kifejezetten cukorbetegek számára állította össze a Wörwag Pharma. A cink és a króm hozzájárul a normál vércukorszint és szénhidrát-anyagcsere fenntartásához.

Az étrend-kiegészítő fogyasztása nem helyettesíti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot! A napi ajánlott mennyiséget ne lépje túl!

Mitől lehet magasabb a vércukrod a normálisnál?

  • Gondolj a legegyszerűbbre: nem tartottad be a táplálkozási szabályokat.
  • Ha cukorbeteg vagy, lehet, hogy nincs jól beállítva a gyógyszerezésed.
  • Változhat a vércukorszint a stressz hatására is.
  • Befolyásolhatják más betegségek is: gyulladások, influenza, műtétek.
  • Más gyógyszerektől is megemelkedhet a vércukorszint.
  • De az is lehet, hogy az inzulint rosszul tároltad, és tönkre ment.

 

A túl alacsony vércukorszint okai

  • Túladagoltad az inzulint.
  • Az agyalapi mirigy, a vese, a mellékvese betegsége, enzimhiányok, gyomorműtétek, autoimmun betegségek, szívelégtelenség, alultápláltság, sokk, súlyos fertőzések, de a máj szénhidrát-tárolási vagy szőlőcukor-előállítási képességének zavara is okozhatja.
  • Túl sok alkoholt fogyasztottál.
  • Túlzottan kimerített a testmozgás, a fizikai aktivitás.

 

Ha vércukorszinted 3,9 mmol/l vagy alacsonyabb, azonnal egyél 15 g szénhidrátot (1,5-2 dl narancs- vagy almalé, egy csésze tea 3 kávéskanál cukorral, 2 dl cukros üdítő, 3 szőlőcukor tabletta, 3 kockacukor). Ellenőrizd a vércukorszinted 15 perc múlva, ha még mindig alacsony, ismételd meg az evést és a mérést. Ha a következő étkezés még messze van érdemes 15–20 gramm magasabb glikémiás indexű ételt (például kenyér, tészta, korpovit keksz) fogyasztani, hogy ne térjen vissza a hipoglikémia.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr3114850838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.