Mit tehetek, hogy ne legyek cukorbeteg?

2018 július 10 - Meggyógyulnék szerkesztő

fit-belly-and-tape-measures-1483641468jtp.jpg

A válasz attól függ, hogy a diabetes melyik típusáról beszélünk, ugyanis számos különböző változata létezik. Ezek okaikban, kialakulásuk sebességében is különböznek, de közös bennük, hogy amikor kiteljesednek, magas a beteg vércukorszintje, és hasonlóak a kockázataik és következményeik is.

A leggyakrabban előforduló két típus az 1-es és a 2-es típusú diabetes mellitus. (Érdemes még megemlíteni a terhességi cukorbetegséget is, amely ugyan a szülés után elmúlik, de ha nem kezelik, nagyon súlyos következményekkel járhat a babára nézve, és az édesanyánál a későbbiekben nagyobb valószínűséggel alakulhat ki a 2-es típusú cukorbetegség.)

diabetes.JPG

Az 1-es típusú cukorbetegség esetében a rosszul működő immunrendszer elpusztítja a hasnyálmirigy inzulintermelő szigetsejtjeit. Csecsemőknél, kisgyerekeknél ez a folyamat néhány hét alatt megy végbe, serdülőknél néhány hónap, esetleg egy év alatt, 20 év felettieknél fél-két év alatt teljesedik ki az úgynevezett inzulinhiányos 1-es típusú diabétesz. Jelenlegi tudásunk szerint erre genetikailag hajlamos embereknél valószínűleg környezeti tényezők indítják be az autoimmun folyamatot. Ezek lehetnek például vírusfertőzések (mumpsz, a magzati rózsahimlő-fertőzés, Coxsackie B vírusinfekció), de a csecsemők túl korai tehéntejes táplálása is összefüggésbe hozható vele. Érdemes tehát ezek ellen védekezni például oltásokkal, helyes táplálással, de még a legtudatosabb életmód sem nyújt teljes védettséget. A korai diagnózis is nagyon fontos, mert ezzel megelőzhetőek a súlyos, életveszélyes következmények. Sajnos azonban egyelőre nincs olyan gyógymód, amely meggyógyítaná az 1-es típusú cukorbetegséget.

Bár ez utóbbi állítás a 2-es típusú cukorbetegségre is igaz, de ezzel szemben legalább a kialakulásakor nem vagyunk tehetetlenek. Ennek hátterében is állhatnak örökletes tényezők, de a megelőzésért nagyon is sokat tehetsz. Ugyanis bár mindkét típusra jellemző az inzulinhiány és a magas vércukorszint, de az 1-es típusúnál ez nagyon gyorsan kialakul, és gyakorlatilag abszolút inzulinhiányt jelent, a 2-es típusú diabétesz átlagosan 10 év alatt alakul ki, és nem feltétlenül teljes az inzulinhiány.

A megelőzés lényege, hogy meg kell akadályozni az elhízást. Vagyis ha több energiát fogyasztottál, mint amennyit a korodhoz, nemedhez, normális szükségletedhez képest kellett volna, akkor nem tehetsz mást: mozogd le!

Általában sem árt, ha legalább heti 2-3 alkalommal 30 percet sportolsz. Ne keress kifogást: ha nincs időd vagy pénzed másra: még mindig leszállhatsz egy megállóval előbb, vagy lépcsőzhetsz is, ahol csak tudsz, ehhez nem kell se felszerelés, se fitneszbérlet.

Ha lehet, ne egyél finomított szénhidrátokat: fehér lisztet, cukrot, keress inkább   rostban gazdag ételeket. Ezek ugyanis lassabban szívódnak fel, vagyis kevesebbtől is jól laksz, miközben nem kerül a szervezetedbe egyszerre egy nagy löket cukor, ami azonnal  jelentősen  megemelné a vércukorszintet, és nagy mennyiségű inzulin-elválasztáshoz vezetne. De ha nem tudsz teljesen átállni az alacsonyabb glikémiás értékű összetevőkre, egyszerűen egyél kevesebbet, kisebb adagokat naponta több részre osztva. Ha nem sokkolod a testedet cukros üdítőkkel, óriási tortákkal, akkor elkerülöd a kiugró vércukorértékeket is, nem éled fel túl korán inzulinkészletedet.

Hirdetés

Mit ajánlunk?

A Multivitamin étrend-kiegészítő tabletta cinket és krómot tartalmaz. A króm hozzájárul a normál vércukorszint fenntartásához, és a cinkkel együtt részt vesz a normál szénhidrát-anyagcsere fenntartásában. Napi egy tabletta szedése javasolt, így egy doboz egy hónapra lesz elég.

FIGYELMEZTETÉS: AZ ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ FOGYASZTÁSA NEM HELYETTESÍTI A KIEGYENSÚLYOZOTT, VEGYES ÉTRENDET ÉS AZ EGÉSZSÉGES ÉLETMÓDOT! A NAPI AJÁNLOTT MENNYISÉGET NE LÉPJE TÚL! 

Ha viszont nem figyelsz oda az életmódodra, az energia-bevitel és mozgás egyensúlyára, kezdetben azt veszed észre, hogy felszedtél néhány kilót, majd hogy meghíztál. Ugyan nem tudsz róla, de könnyen lehet, hogy ekkorra már kialakult nálad az inzulinrezisztencia. Hasnyálmirigyed még termeli az inzulint, sőt ha egyszerre sok szénhidrátot viszel be, nagyon is sok inzulint is bocsát ki, de sejtjeid már elveszítették érzékenységüket rá. Olyan mintha egy kulcsnak letörne egy foga, és bár ott a kulcs és a zár is, de már nem illik bele, nem tudja kinyitni az ajtót…

Így aztán legfőbb cukorfogyasztóink, az izomsejtek nem érzékelik az inzulint, és nem képesek felvenni a cukrot. Erre a szervezet még több inzulint termel, hiszen az agy érzékeli, hogy a vérben sok a cukor. A kövér emberek szervezete 3-szor, sőt 5-ször annyi inzulin termel egy nap, mint egy sovány emberé! Az ördögi kör miatt megnövekedett az inzulinigénnyel a hasnyálmirigy nem tud lépést tartani, és előbb-utóbb kimerül.

Jó hír viszont, hogy az, aki még csak elindult ezen az úton, de még a betegség korai szakaszában van, amelyet prediabétesznek nevezünk, önfegyelemmel megállíthatja a folyamatot. Ha megteszed a szükséges lépéseket: kevesebbet eszel, többet mozogsz, csökkented a testsúlyodat, akkor akár tíz évvel is kitolhatod a betegség kiteljesedését.

Ha tehát a leírtakból magadra ismersz, akkor érdemes megméretni a vércukor-szintedet! Előfordulhat, hogy evés előtt még jó a vércukorszinted, de 120 perccel a cukorbevitel után 7,8-11,1 mmol/l között van, ilyenkor csökkent glükóztoleranciáról beszélünk. Ha 11,1 mmol/l fölött van, akkor a cukorbetegség már kialakult.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://meggyogyulnek.blog.hu/api/trackback/id/tr6714104933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.